Slikovno in video gradivo primerov poškodb kot pripomoček pri usposabljanju iz prve pomoči – doživljanje tečajnikov in izkušnje predavateljev
Ključne besede:
prva pomoč, usposabljanje, psihološki in čustveni odzivi kandidatovPovzetek
Uporaba slik in video primerov poškodb na usposabljanjih iz prve pomoči (PP) ima lahko na posameznika neugodne učinke. Skrajno obliko takega odziva predstavljata strah pred krvjo in strah pred poškodbami. Naš namen je bil ugotoviti, kako udeleženci tečajev doživljajo slike in video posnetke ran in zlomov ter kakšne so izkušnje predavateljev z uporabo teh oblik didaktičnih gradiv. Oblikovali smo PowerPoint predstavitev o PP pri ranah ter poškodbah kosti in sklepov, ki so jo uporabili predavatelji na 10 tečajih PP v različnih krajih po Sloveniji. Na koncu usposabljanja je 229 tečajnikov izpolnilo krajši vprašalnik o predstavitvi. Sočasno smo izvedli delno strukturirane intervjuje z devetimi predavatelji PP. Tečajniki se ob ogledu skice počutijo bolje kot ob ogledu barvne fotografije oz. video primera poškodbe. Predavatelji imajo različne izkušnje z uporabo fotografij in video posnetkov primerov poškodb, Na usposabljanjih iz PP je smotrna zaporedna uporaba skic, fotografij in video posnetkov, udeležence pa je treba na prikaze realnih primerov poškodb predhodno pripraviti.
Literatura
Ahčan, U. (2006). Prva pomoč: priročnik s praktičnimi primeri. Ljubljana: Rdeči križ Slovenije.
Ahčan, U. G. (2012). Predgovor. V: Šutanovac, R. (ur.). Realističen prikaz poškodb in imitacij stanja poškodovanih in nenadno obolelih. Priročnik za maskerje. Ljubljana: Rdeči križ Slovenije.
APA - American Psychiatric Association, (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5-TM. 5th ed. Washington, DC: American Psychiatric Association.
Ayala, E. S., Meuret, A. E. and Ritz, T. (2009). Treatments for blood-injury-injection phobia: A critical review of current evidence. Journal of Psychiatric Research, 43, št. 15, str. 1235–1242. doi: 10.1016/j.jpsychires.2009.04.008.
Chapman, L. K. and DeLapp, R. C. T. (2014). Nine Session Treatment of a Blood–Injection–Injury Phobia With Manualized Cognitive Behavioral Therapy: An Adult Case Example. Clinical Case Studies, 13, št. 4, str. 299–312. doi: 10.1177/1534650113509304.
Cvetek, R. (2009). Bolečina preteklosti: travma, medsebojni odnosi, družina, terapija. Celje: Celjska Mohorjeva družba, str. 13–262.
Ducasse, D., Caldevielle, D., Attal, J. idr. (2013). Blood–injection-injury phobia: Physochophysiological and therapeutical specificities. Encephale, 39, št. 5, str. 326–331. doi: 10.1016/j.encep.2012.06.031.
Graneheim, U. H. and Lundman, B. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Educ Today, 24, št. 2, str. 105–112.
IFRC - International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (2011). International first aid and resuscitation guidelines 2011. International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies: Geneva. Pridobljeno dne 12. 5. 2021 s svetovnega spleta: https://www.ifrc.org/PageFiles/53459/IFRC%20-International%20first%20aid%20and%20resuscitation%20guideline%202011.pdf.
IFRC - International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies, (2016). International first aid and resuscitation guidelines 2016. Geneva. Pridobljeno dne 8. 6. 2021 s svetovnega spleta: http://www.ifrc.org/Global/Publications/Health/First-Aid-2016-Guidelines_EN.pdf.
Lateef, F. (2010). Simulation-based learning: just like the real thing. J Emerg Trauma Shock, 3, št. 4., str. 348–352. doi: 10.4103/0974-2700.70743.
Marc, B., Dolenc, E. and Slabe, D. (2018). Simulation-based first aid training of students of health sciences. V: Masel, E. idr. (ur). ERPA International Congresses on Education 2018: Istanbul, Turkey, June 28–July 1st, 2018, SHS web of conferences, 48. Les Ulis: EDP Sciences. doi: 10.1051/shsconf/20184801042.
Parnell, M. M. and Larsen, P. D. (2007). Poor quality teaching in lay person CPR courses. Resuscitation, 73, št. 2, str. 271–278. doi: 10.1016/j.resuscitation.2006.09.008.
Perkins, G. B, Thorsen Gräsner, J., Semeraro, F., Olasveengen, T., Soar, J., Lott, C., Van de Voorde, P., Madar, J., Zideman, D., Mentzelopoulos, S., Bossaert, L., Greif, R., Monsieurs, K., Svavarsdóttir, H. and Nolan, J. P. (2021). European Resuscitation Council Guidelines 2021: Executive summary. Resuscitation, 161, str. 1–60. doi: https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2021.02.003.
Petersen, J., Carvalho, V., Tiago Oliveira, J. and Oliveira, E. (2019). A Serious Game for Hemophobia Treatment Phobos: First Insights. V: Brooks, A., Brooks, E. and Sylla, C. (ur.) Interactivity, Game Creation, Design, Learning, and Innovation. ArtsIT 2018, DLI 2018. Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social Informatics and Telecommunications Engineering, 265. Springer, Cham. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-06134-0_27.
Pitkin, M. R. and Malouff, J. M. (2014): Self-arranged exposure for overcoming bloodinjection-injury phobia: a case study. Health Psychol. Behav. Med., 2, št. 1, str. 665–669. doi: 10.1080/21642850.2014.916219.
Pravilnik o usposabljanju in izpitu iz prve pomoči za kandidate za voznike motornih vozil ter pogojih, ki jih mora izpolnjevati pooblaščena organizacija v primeru izvajanja usposabljanj iz prve pomoči (2018). Uradni list Republike Slovenije, št. 61.
Republika Slovenija, Ministrstvo za obrambo (2018). Program temeljnega usposabljanja članov in pripadnikov enot za prvo pomoč za bolničarja prve pomoči. Pridobljeno dne 12. 5. 2021 s svetovnega spleta: https://www.gov.si/assets/organi-v-sestavi/URSZR/ICZR-Ig/Programtemeljnega-usposabljanja-clanov-in-pripadnikov.pdf.
Ritz, T., Meuret, A. E. and Ayala, E. S. (2010). The psychophysiology of blood-injection-injury phobia: Looking beyond the diphasic response paradigm. International Journal of Psychophysiology, 78, št. 1, str. 50–67. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijpsycho.2010.05.007.
Wani, A. L. and Ara, A. (2014). Blood injury phobia: an overviewof gender specific brain differences. J Neuro Behave Sci, 1, št. 3, str. 82–87. doi: 10.5455/JNBS.1410375823.
Wani, A. L., Ara, A. and Bhat, S. A. (2014). Blood injury and injection phobia: the neglected one. Behav Neurol, 2014, str. 1–7. doi: http://dx.doi.org/10.1155/2014/471340.