Dejavniki pri odločanju za poklic medicinske sestre
Ključne besede:
zdravstvena nega, poklicna identiteta, poklic, odločanje, izbira poklicaPovzetek
Zdravstvena nega postaja v zadnjih petdesetih letih vse bolj profesionalna, zato je pomembno razumeti dejavnike, ki posameznika privedejo do tega, da se odloči za ta poklic. V članku je predstavljena raziskava, katere namen je bil identificirati ključne dejavnike, ki so študente zdravstvene nege spodbudili, da so se odločili za poklic v zdravstveni negi. Na podlagi predhodnih raziskav so avtorji oblikovali vprašalnik, ki s pomočjo odprtih in zaprtih vprašanj ugotavlja dejavnike, povezane z izborom poklica, zadovoljstvo z izbranim poklicem ter čas odločitve za ta poklic. V raziskavi so sodelovali študenti zdravstvene nege prvega in tretjega letnika dodiplomskega študijskega programa zdravstvena nega. Kot najpogostejši dejavnik, ki je spodbudil študente zdravstvene nege, da so se odločili za ta poklic, je »možnost dela z ljudmi« in »možnost skrbeti za druge«. Oba dejavnika odražata skrbstveno noto poklica. Zadovoljstvo anketiranih študentov glede izbire poklica odraža trdnost prepričanja le-teh v pravilnost svoje odločitve. Zdravstvena nega je tudi po percepcijah sodobne generacije stroka, katere temelj so skrbstveni dejavniki.
Literatura
ASU College of Nursing and Health Innovation. (2012). Why choose nursing as your career. Pridobljeno dne 20. 8. 2015 s svetovnega spleta: https://nursingandhealth.asu.edu/prospectivestudents/why-choose-nursing-your-career.
Babnik, K., Bizjak, M., Ličen, S., Poklar Vatovec, T., Pucer, P., Štemberger Kolnik, T. and Žvanut, B. (2015). Dejavniki poklicnega odločanja v zdravstveni negi in v prehranskem svetovanju – dietetiki. V: Hozjan, D. (ur). Razvijanje kakovosti na Univerzi na Primorskem. Koper: Univerza na Primorskem, str. 121–134.
Chreim, S., Williams, B. E. and Hinings, C. R. (2007). Interlevel influences on the reconstruction of professional role identity. Acad Manag J, 50, št. 6, str. 1515–1539.
Cohen-Scali, V. (2003). The influence of family, social, and work socialization on the construction of the professional identity of young adults. J Career Dev, 29, št. 4, str. 237–249.
Čerče, M. and Pečjak, S. (2007). Vloga osebnostnih in motivacijskih dejavnikov pri poklicnem odločanju. Psihološka obzorja, 16, št. 4, str. 27–42.
Eley, R., Eley, D. and Rogers-Clark, C. (2010). Reasons for entering and leaving nursing: an Australian regional study. Aust J Adv Nurs, 28, št. 1, str. 6–13. Pridobljeno dne 10. 8. 2015 s svetovnega spleta: http://www.ajan.com.au/Vol28/28-1_Eley.pdf.
Goodrick, E. and Reay, T. (2010). Florence Nightingale endures: legitimizing a new professional role identity. J Manag Stud, 47, št. 1, str. 55–84.
Holland, J. L. (1997). Making vocational choices: a theory of vocational personalities and work environments. (3rd ed.) Odessa, FL, US: Psychological Assessment Resources.
Hozjan, D. (2010). Klasifikacija in splošen pregled teorij poklicne orientacije. V: Hozjan, D., and Trnavčevič. A. (ur.). Sistemske možnosti za razvoj poklicne orientacije v gimnazijah. Koper: Univerza na Primorskem. Fakulteta za management Koper, str. 11–28
Jereb, J. (1998). Teoretične osnove izobraževanja. Kranj: Moderna organizacija.
Jirwe, M. and Rudman, A. N. N. (2012). Why choose a career in nursing? J Adv Nurs, 68, št. 7, str. 1615–1623.
Kalisch, P. A. and Kalisch, B. J. (2004). American nursing: a history (4th ed.). Philadelphia: Lippincott.
Kersten, J., Bakewell, K. and Meyer, D. (1991). Motivating factors in a student's choice of nursing as a career. J Nurs Educ, 30. št. 1, str. 30–33.
Klančnik, G. M. (2003). Sociološki vidiki položaja in vloge medicinskih sester v Sloveniji: študija primera. Socialno delo, 42, št. 1, str. 1–17.
Marjetič, E. and Lesjak, D. (2013). Trg dela in visokošolski razpis za vpis. Analiza trga dela v povezavi z visokošolskimi vpisnimi mesti ter številom študentov in diplomantov. Republika Slovenija, Ministrstvo za izobraževanje, znanost, kulturo in šport. Pridobljeno dne 1. 4. 2016 s svetovnega spleta: http://www.mizs.gov.si/fileadmin/mizs.gov.si/pageuploads/Visoko_solstvo/Statistika_in_analize/Analiza_trga_dela_jan2013.pdf .
Mei-Hsien, C. and Li-Chou, L. (2006). Initial formation of nursing philosophies following fundamental clinical practice: the experience of male nursing students. J Nurs Res, 15, št. 2, str. 127–136.
Newton, M. J., Kelly, M. C., Kremser, K. A., Jolly, B., and Billet, S. (2009). The motivation to nurse: an exploration of factors amongst undergraduate students, registered nurses and nurse managers. J Nurs Manag, 17, št. 3, str. 392–400.
Price, S. L. (2008). Becoming a nurse: a meta-study of early professional socialization and career choice in nursing. J Adv Nurs, 65, št. 1, str. 11–19.
Rousseau, G. G. and Venter D. L. (2009). Investigationing the inportance of factors related to career choice. Manag Dynam, 18, št. 3, str. 2–12.
Starc, J. (2013). Formal education for the personal and professional development of nurses. Revija za zdravstvene vede, 1, št. 1, str. 23–38.
Vogrinc, J. (2008). Pomen triangulacije za zagotavljanje kakovosti znanstvenih spoznanj kvalitativnega raziskovanja. Sodobna pedagogika, 5, str. 108–122.
Zamanzadeh, V., Azadima, A., Valizadeha, Brian Keoghb, B., Monadic, M. and Negarandehd, R. (2013). Choosing and remaining in nursing: Iranian male nurses’ perspectives. Contemp Nurse, 45, št. 2, str. 220–227.